Miközben augusztus 20-án, - akárcsak
évszázadok óta e napon mindig – Istvánt ünnepeljük, az államalapítót, a szent
királyt, én rá, Gézára gondolok.
Meg arra, hogy bármennyire is hangoztatja
objektivitását vagy legalábbis arra való törekvését a történelemtudomány, soha
nem tudja a szubjektivitását, a mindenkori jelen érdekét szolgáló „pártosságát”
kiküszöbölni. S az ilyen-olyan történetfelfogáson nemzedékek úgy nőnek fel,
hogy csak az éppen aktuális, politikailag támogatott felfogás tudatosul bennük,
méghozzá objektív történelmi igazság gyanánt. Következésképp élnek ma is
generációk, akik közül a nagyapák például mást tanultak Ferenc József
császárról, gróf Andrássy Gyuláról vagy Kun Béláról, mint már fiaik, unokáik.
Sőt a mai felgyorsult korban ugyanaz a
személy először „jótevő édesapánknak” ismerte meg J. V. Sztálint, vagy Rákosi
Mátyást, s csak később tudtuk meg róluk az igazságot, hogy nem voltak mások,
mint becstelen zsarnokok. (Ha éppen ez a végső igazság.)
Olykor maguk a történészek is megróják
elődeiket a torzításokért, az objektivitás égisze alatt cselekedett tudatos
vagy véletlen szubjektivizmusért. Szekfű Gyula, neves (ám ugyancsak bírált)
történetíró szerint például az ő korát megelőző polgári-liberális
történetfelfogás nem alapult a történeti múlt tényleges szemlélésén, tehát nem
reális tudományt produkált, hanem a saját kiváltságait, a saját világrendjét
vetítette vissza a múltbéli történésbe. Vagyis a történészek sok esetben a
történelmet nem a kútfők szerint, hanem a saját fejükben élő doktrínákból
konstruálták.
Ilyen, saját fejben lévő doktrínáktól
senki sem mentes. Talán ezért hiszem én is, sőt nem hiszem, hanem
meggyőződéssel vallom, hogy mi magyarok sokféle ok miatt nagyobb hőst
„csináltunk” például Dózsa Györgyből, Táncsics Mihályból, mint amilyenek
voltak. Ugyanakkor méltatlanul háttérbe szorítottunk olyanokat, mint például
Martinuzzi Fráter György vagy Géza fejedelem.
Én pont’ ezért gondolok Gézára István
ünnepén! Szó sincs róla, hogy Istvánt tagadom. Ellenkezőleg! István történelmi
érdeme olyan hatalmas, hogy cseppet sem csorbul, ha apját is dicsérjük.
Méghozzá elsősorban nem az apa jogán! Hanem a nagy mű részeseként, úgy is
mondhatnám, úttörőjeként.
A nagyok azért ezt mindig látták. A már
említett Szekfű Gyula véleményével nem áll egyedül. Hogy a magyar nép Nyugat és
Kelet között nem roppant össze a X. század vége felé, az Árpád utódainak,
Gézának és Istvánnak a közös érdeme. A lazán kapcsolódó nomád törzsekből ők
kovácsolták össze szilárddá, két emberöltő alatt a magyar államot.
A munka nem volt könnyű. Véres belső
harcoknak kellett jönniük, hogy a nép nyugtalan „rakoncátlan elemei”
megsemmisüljenek. A törzsfőknek, a zsákmányoló hadjáratok során meggazdagodott
kapitányoknak hatalmát meg kellett törni, és Árpád vezérnek tekintélyét mind a
hét törzsre újra kiterjeszteni. Ez az első, erőszakos lépés Gézának jutott
feladatul, „ki nyugati műveltség híján a természettől nem távolodott el
messzire, s így kételyek még nem zavarták az elhatározásban és a gyors
végrehajtásban. A központi hatalmat nehéz harcok árán újra helyreállította és
sietett a pillanatot felhasználni, hogy népét a nyugati keresztény közösségbe
bevezesse, és a nomád életbe visszatérés útját mindörökre bevágja mögötte.” A
magyarság az imént még élethalálharcot vívott a német császárral, most viszont
a Nyugat felé történő nyitás nemcsak a római egyházzal való kapcsolatba
kerülést jelentette, hanem a császárral is. Mi több, Géza német földről szerez
fiának feleséget! Nem akármilyen huszárvágások ezek.
Istvánnak semmilyen téren nem a nulláról
kellett indulnia. A mocsarat, hol népünk sátra ingoványos talajon állt, Géza
csapoltatta le. Vérrel, verejtékkel ő ásatta az új, a kőépület alapjait is,
amelyre – ez már valóban István érdeme – erős várunk felépült.
A művet Géza kezdte el. Az úttörő sorsa
pedig mindig nehezebb és hálátlanabb. Az elkezdőkre vár mindig a piszkosabb
munka is. De túl ezen, azért is volt nehezebb az ő feladata, mert még ezer
szállal kötődött a régihez. Gyökereket elvágni, az áldozatokat meghozni, ez erős
akaratra, szilárd. Önmaga sanyargatására is képes jellemre vall.
Pedig még a neve sem volt mentes a
misztikus pogány tartalomtól. A hajdani Gyeücsa név török méltóság – jelölőből
ered, s azt jelenti: „akit nagyhatalmú szellemős segít”.
István már „belenőtt” az apjától
nagyvonalakban kialakított új rendbe. Számára – ellentétben Gézával – az is
természetes volt, hogy ő már keresztény módon gondolkodik, latin grammatikát
tanul keresztény papoktól.
A mai történetkutatás már sejteni kezdi –
állapítja meg Dümmert Dezső történész -, hogy a régebbi, a szorosan legendákhoz
kötődő hagyomány túlságosan is egyoldalú módon mellőzte a XI: századi, s
valószínűleg nem magyar első legendaíró által egyszerűen csak „véreskezűnek”
bélyegzett Gézát, és túlságosan is egyoldalúan tulajdonított minden érdemet az
országépítésben, az állam megszervezésében fiának, Istvánnak. Egy emberéletbe
nem is fér bele annyi, elölről kezdődő szervező, alkotómunka, mint a legendás
Szent István életébe. A magyarság gyors áttérése egy friss államrend keretei
közé, és ebben való megmaradása, ugyancsak érthetetlen volna, ha mindezt csupán
Istvánnak tulajdonítanánk.”
A nagy mű közös. Gézáé és Istváné. Gézáé,
aki talán nem is sejti egész nagyságában a veszélyt, amely a kalandozások
kudarcával e nemzetet fenyegette, mégis felfogta és pártolta a bekövetkező
egészséges fejlődés eszméit: és nagy fiáé, Istváné, aki már „egész életében
megértette a veszélyt, részletesen és meglepő tisztán felfogta atyjának
általános gondolatait”. (S e közös műben, a nemzet érdeme sem csekély, hisz –
mint a jó tanuló – megértette és követte két vezérét.)
Augusztus 20-án Istvánt ünnepeljük, de én
a kissé árnyékba taszított Gézára gondolok. Egészen pontosan: Gézára is!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése