A történelem, amelyet később dicső múltként, fennkölt
ünnepélyességgel és méltósággal, sőt némi iróniával élve teátrálisan ünnepel az
utókor, akkor, az akkori jelenben mindig véres vajúdással született meg.
Romokkal és nélkülözéssel, a túlélők aggodalmával és reményével, le nem
ülepedett izgalmakkal és tovább élő félelmekkel.
Aztán az idő mindig rendet teremtett, és előbb- utóbb
eloszlatta a kételyt és aggódást. A továbblépő jelen pedig érdekének
megfelelően beskatulyázta a tegnapot. Gyakran úgy, hogy ünneppé emelte az
egykori történteket, s emberfeletti hősiességről, hazáért, ügyért kiontott
vérről, dicső győztesekről, példaképnek állított vesztesekről beszélt, akik
előtt ott, az ünnep konkrét napján, ünneplőbe öltözve vigyázban állunk, fejet
hajtunk. Virágot s koszorút rakunk az emlékeztető jel mellé, s hallgatjuk a
szónok fennkölt szavait, hogy „nem harcoltak és haltak hiába, mert általuk
nekünk jobb lett, s ezért mi – nyomukba se érő mai nyomorultak – sose
feledhetjük őket…”
Hány és hány ünnepnapon álltunk így sötét öltönyben,
némán, fejet hajtva, arcunkra varázsolt méltósággal méltatni a történelem „nagy
tetteit”, s megsiratni sorstragédiáit? Nagyon sokszor. És bárkire, bármire is
emlékeztettek bennünket – a munkásmozgalom régi harcosaira, a NOSZF-ra, a
felszabadulásra, vagy a muhi csatavesztésre – mi, az ünneplő tömeg mindig
tudtunk ott és akkor méltósággal viselkedni, s arcunkra szomorúságot vagy
büszkeséget erőltetni. Bárki is mást mond ma, az igazság az, hogy nem okozott
nagy lelki terhet senkinek ez a formális ünneplés. S talán éppen azért nem,
mert legtöbb ünnephez nem fűzött bennünket semmilyen személyes érzelmi élmény,
nem éltük át traumaként, hisz amikor megtörténtek, többségünk még nem látta meg
a napvilágot.
Ötvenhatban viszont én már éltem! Kilencéves voltam.
Arra emlékszem, hogy féltem. Féltem, mert lőttek. Féltem, hogy nem kapunk
kenyeret a boltban, a tüzépnél pedig szenet, pedig közelített a tél. Féltem,
mert a felnőttek arcán is láttam a félelmet és aggodalmat a – mi lesz itt, jó
vége lesz-e ennek, vagy még rosszabb világ következik? – akkor megválaszolatlan
kérdéseivel. Sokféle embert láttam akkoriban az utcán karszalaggal és
fegyverrel. Voltak közöttük olyanok is, akiknek jobb lett volna, ha nincs
fegyver a kezükben. Én akkor úgy gondoltam, de azt hiszem, most sem gondolnám
másként.
A régi híradó-felvételeket nézve nekem mindmáig azok a
legszebb pillanatok, amikor kart karba öltve hömpölyögtek Budapest utcáin az
egyetemisták. Arcukon tűz ragyogott, olyan, mint annak idején az apostolok
elszánt tekintetében. Ötvenhat ünnepén én ezért mindig rájuk gondolok. A
forradalom makulátlanul tiszta első három napjára. Később a fegyverek ropogása,
a kiégett autók és tankok, a rommá lőtt házak, a halottak itt is, ott is,
vérrel és korommal festették be az első napok hófehér makulátlanságát. Tudom,
ilyen a forradalmak és a szabadságharcok forgatókönyve. Az áradó folyó szennyet
is hoz, és okoz tragédiákat. A feltámadáshoz kereszthalálon át vezet az út!
Mégis…
Az ötvenhatos ünnepi szónokokat hallgatva, s nézve a
koszorúval lépkedőket, valamint az ünnepi műsorok koreográfiáját, én azokra a
fiatalokra gondolok, akik azon az első napon vonultak gyermeki örömmel az
arcukon, csillogó szemekkel, és keblükben a hátha eljön a szép, szabad, boldog
Magyarország vágyával.
A legszebb vágyak – ma már tudom, hisz erre az élet
idővel minden embert megtanít –, sohasem válnak igazán valóra. Úgy legalábbis
nem, mint ahogyan megálmodjuk, mint a vágy virágba szökkenésének pillanatában
még hisszük és gondoljuk. Nem mondom, van némi hasonlóság ötvenhat álma és a jelen
valósága között. Annyi, mint amennyi az álom és a valóság között általában
lenni szokott.
De tény, az az álom sokkal, sokkal szebb volt, mint ez
a mára lett szomorú valóság.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése