2018. november 29., csütörtök

Szüret után

A pince előtt, amikor az októberi alkony fekete bársonyleplet borít a fázósan didergő tájra, s feltűnnek az első csillagok, a gazdának – nem az óbortól, bár azt is szereti, akár a klasszikusok szép szavát – hirtelen Tóth Árpád sorai jutnak eszébe: „… a mérhetetlen messzeségen át / Szemembe gyűjtöm össze egy szelíd / Távoli csillag remegő sugarát”.
Mögötte, a pince mélyén dohognak a hordók. A rizlinges, melyből három év után születik az a nedű, amely segít feltárni az emberi dolgok mélyebb értelmét. Egy másik klasszikust, Márait idézve: simaságán érződik a latinos műveltség és szőlőkultúra pallérozottsága.
A vörös, a zweigelt még csak most kezd forrni. Most még csak úgy zsong, mint távoli méhraj, alig hallhatóan, de az éjszaka elhozza a beteljesülés moraját, reggelre már azok a hordók is férfias zsongással adják a gazda tudatára: születik a csoda, melynek után, úgy Szent Márton napja táján, de legkésőbb András napra, a pohárban ott csillog a föld sava és titkos ereje, a nap tüze, esős őszök bölcsessége, vagyis a természet vegykonyhájának rejtett párlata. Úgy is mondhatnám, mindezek elixírré nemesednek ebben a különleges borban.
Nem tagadja, különösen ilyentájt szeret itt lenni a pincében. S különösen ilyenkor, egyedül szeret itt lenni. Talán azért, mert Mikszáth gondolatait idézve: azért szeretjük a föld alatti világot, hogy feledjük a föld feletti világot. Lehet, hogy ezt nem is Mikszáth mondta, vagy nem egészen így.
Itt, ilyenkor, ebben az októberi pincecsöndben nemcsak a kéz dolgozik, s húzza a prést, tölti a hordókat, a láb meg tapossa a törkölyt. Az agy is munkál, s csapong a gondolat. Emlékek, tervek kavarognak a fejben. Igen, a különleges környezet, a csend méltósága, na meg az óbor ereje doppingolja a szellemet. Valósággal feltúrja az emberi lélek ősanyagát. Rég eltemetett történetek elevenednek meg, miközben mintha azt suttogná a bor szelleme: „minden szép, de minden elmúlik, tehát okosabb veszteg maradni”.
A zsebében gyufát keres, hogy gyertyát gyújtson, s ekkor valami összekoccan az ujjai között. Két kavics az. Minap kapta valakitől. Tengeri kavics, távoli tájról hozták. Időben pedig olyan messziről érkezett, mint az a csillagfény, mely ott világlik a pince fölött. Billió éves? Titok. A kavicsok hallgatnak. A kavicsok titkát csak a Halak értik. Ők, ott e tengerben nap mint nap találkoztak, a kavicsok titkát nemzedékről nemzedékre tovább őrizték. De a Halak nem beszélnek.
Nézi a tenyerét simogató két kavicsot. Arra gondol, hogy gyerekkorában minden játékot, tárgyat előbb-utóbb szétszedett. Fúrta a kíváncsiság: mi lehet a belsejükben? Ha ezeket a kavicsokat gyerekkorában kapja, biztos hogy idő kérdése és szétveri kalapáccsal. Most viszont már nem. Pedig nem tudja mi van belül, csupán elképzeli. S ez ma már jobb, mint a bizonyosság. Kolombusz sem akkor volt boldog, amikor felfedezte az Újvilágot, hanem, amikor még csak kereste.
A kavicsról az jut eszébe, hogy reggel, amikor jött préselni, a pince előtt meglátott egy lábnyomott. Légies teremtmény lábnyoma volt, alig észrevehető. Az éjszakai esőnek, s a virradattal érkező Napnak köszönheti, hogy mégis meglátta. Mint apró meder, úgy ölelte az a lábnyom azt a pohárnyi esővizet, melybe megmosdott a napsugár.
A lábnyom a reggelhez tartozott. Ám mostanra, eljött az alkony. Hogy mondja Dsida: „Lopódzva jő az alkony, / lilába olvadnak a zöld mezők / És szürkébe a kék hegyek, / És én elfáradtan, csüggedt fővel / Megyek, megyek!... Milyen furcsákat álmodik a Semmi!”
A kavicsokat visszarakja a kabátja zsebébe. Szemével megpróbálja megkeresni a reggel látott lábnyomot, de reménytelen. Mindent betakar már az éjszaka, mely hűvös, s mindent, mi máskor látható, elnyel. S ő ekkor arra gondol, hogy amit eddig élete során csinált, nem volt más, mint előkészület.
Tölt még egy pohár bort. Az első kortyot a földre loccsantja nagyon régi áldozati szokás szerint. A többit lassan kortyolja. Ahogy szétfut testében a melegség, úgy érzi, e pohár bornak nem csak íze, illata és szesztartalma van, hanem mindenekfölött szelleme. Ettől a bortól azt lehet tanulni, hogy szeretni kell az életet, s nem kell törődni a világ ítéletével. Minden más hiúság.
Még egyszer végigtekint a hordók során, s a sok szüretet megéltek bölcs nyugalmával konstatálja: a hordók élnek, dohognak. Az elmúlásra gondol. Márai azt írta városi emberként: „Ha megsegít a vaksi sors, hetvenéves koromra tisztességes emberek a maguk világából való tisztességes embernek tartanak majd, tehát bortermelőnek, valakinek, aki tudja, hogy kell meghalni. Mert nincs szebb halál, mint egy diófa alatt, a borospince előtt ősszel, közvetlenül szüret után, mikor az újbor már szunnyad és erjed a hordóban, a diót leverték a fáról, s a napnak szelíd ereje van még, mint az öregember szerelmének.”
Elindul. Egyszer mindig el kell indulni. A legszebb pillanattól is búcsút kell venni. A pince előtt feltekint az égre. Egy rövid ideig bámulja a csillagokat, mintha csak választani akarna egyet.
Aztán kulcsra zárja a pince vasajtaját, s rövid botra támaszkodva elindul hazafelé. Egy csillag vezeti. A legfényesebb.
Feledy Gyula rajza

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése