Egy régi
beszélgetés írásos nyoma
– Ez a világ nap mint nap Téged is vizsgáztat.
Megszólít, kérdez, választ vár. Olykor egyszerűen leszólít, sőt beléd is köt.
Ez a világ egyre bonyolultabb. Hogyan reagálsz? Figyelembe veszed, törődsz
vele? Vagy kitérsz előle? Esetleg kiválasztod a közeledéséből azt, ami számodra
fontos? Ha viszont úgy érzed, szembe is szállsz a kihívásaival? Ebben a mai, a
korábbitól talán sokkal kuszább világban, Feledy Gyula mikor és miért veszi
kezébe a ceruzát vagy az ecsetet?
– Miközben a világ körülöttünk,
körülöttem valóban bonyolultabb lett, én valahogy mégis úgy érzem, számomra
bizonyos dolgok leegyszerűsödtek. Ezt nem csupán a társadalmi változásokból
vélem kiérezni, hanem természetszerűleg az életkoromból is. Az én
képzőművészeti érdeklődésem nagyon hosszú ideig – legalábbis egy bizonyos
részben – a sajtóhoz, az újságokhoz kötődött. Dolgoztam keletkezésétől fogva a
Napjainknál, a helyi és országos napilapoknál, többek között itt nálatok, az
Észak-Magyarországnál is. Hosszú évekig szinte kizárólag úgynevezett
sokszorosító grafikai munkákat készítettem, aminek éppen a napokban megnyílt
grafikai biennálé a fóruma, immáron harminckét éve. Ebből persze az is
következik, hogy ennyi év után fölengedvén az ember, az ütemet lassítja, sőt
eközben bizonyos műfaji változásokat is átél. Mivel pályám legelején néhány
évig szinte kizárólag a festészet, illetve az úgynevezett egyedi technikák
érdekeltek, most ehhez tértem vissza. Másrészt az is változás, hogy elérve a
nyugdíjas kort – ami persze nálunk nem olyan kategorikus változást jelent, mint
a kötött foglalkozásúaknál –, szinte alig készítek valamit megbízásra. Az is
mondhatnám némi túlzással, hogy csupán kedvtelésből dolgozom. Koromnál fogva
életem alapvető körülményeit már nem befolyásolhatom. Ez a megnyugtató dolog
azt is eredményezi, hogy egy kicsivel többet tudok önmagamra figyelni.
– Az elmondottak egy részének némileg
ellentmond, hogy épp a jövő héten, kamarakiállításod nyílik Miskolcon a
Megyeháza Galériában, ahol többek között tizenöt olyan táblaképedet láthatja a
közönség, amelyeket megrendelésre készítettél, méghozzá ebben az esztendőben.
– Valóban felfedezhető ebben
ellentmondás. Ám ez a megrendelés egyrészt inkább baráti felkérés, másrészt egy
igen izgalmas művészi feladat volt. Egyszerűen arról van szó, hogy Sajópetriben
Bodonyi Csaba építész barátom épít egy kis templomot. Ő és Balpataki Béla
plébános úr kértek fel, hogy ebbe a templomba, a Rózsfüzérhez fessek tizenöt
képet. A megkeresésnek nyilván oka a barátságon túl, hogy e tárgykör,
legalábbis részletei, jegyei évek óta jelen vannak bizonyos munkáimban. Te is
ismered, sorozatokat készítettem például a Pietáról. Már annak idején Krakkóban
érdekelt, s mondhatnám, egész pályámon végigkísért, s az átlagosnál is nagyobb
élményt jelentett nekem az anyaság. Talán azért, mert korán árvaságra jutottam.
Ez az örök emberi motívum, az örök anya az említett Rózsafüzér sorozatban –
amely valójában az Evangélium rövid összefoglalója – jelen van. Ezenkívül engem
a karácsonyhoz valamiféle specifikus viszony köt, olykor talán
szentimentálisnak is bélyegezhető kapcsolat. Annak idején az alkalmazott
grafikáim készítésekor, a politikai napilapok, pártlapok szerkesztőinél
kikötöttem, hogy egyéb munkát csak akkor vállalok, ha ezt a gyermekkorom óta
végigkísérő fokozottabb szentimentalizmusomat, karácsonykor kiélhetem.
– És itt a sajópetri templom esetében milyen
kikötéseid voltak?
– Azt kikötöttem, csak akkor és
úgy tudom vállalni ezt a munkát, hogy ha az nem merül ki pusztán
illusztrációban. Hanem igenis integrálni tudjam azt saját munkásságomba! A
feladat lelkesítő volt, ám egyszersmind nyomasztó is, hiszen e tárgykörben az
európai festészet számtalan kimagasló mestere, például Botticelli, Leonardo da
Vinci alkotott remeket. Mindezeken túl egy tényező különösképpen motivált.
Életemben nagyon meghatározó szerepe volt egy papnak, akivel gyerekkoromtól
kezdve haláláig, barátságban voltam. Úgy hívták Demeter István, s a
szülőhelyemen, Sajószentpéteren volt esperes. Úgy éreztem, ha ezzel a nagy
feladattal sikerül megbirkóznom, valami nagy gesztust teszek életem talán
legmeghatározóbb tanítójának, Demeter Istvánnak. Nagyjából egy teljes évet
fordítottam erre a munkára. Ez általam kiszabott határidő volt. Nézd, én egy
olyan alkatú ember vagyok, aki nem hiszi el azt, hogy létezik egyedül üdvözítő
megoldás. Ezért tartottam tőle, ha én nem szabok magamnak egy rövidebb
határidőt, újabb átfestésekkel a korábban kialakult koncepció felborul.
– Gyula, mennyire vagy Te kételkedő típus?
Ezt most önmagaddal, munkáiddal kapcsolatosan kérdezem.
– Azt hiszem, az átlagosnál is
jobban. Én mindig csodálkozom és megdöbbenek, amikor fiatal pályatársaim
szájából művészeti vagy szellemi dolgokkal kapcsolatosan olyan magabiztos
ítéleteket hallok, amit én nem mernék így kimondani. Igen, én kételkedő típus
vagyok. Nem hiszem – és itt, a konkrét bibliai témánál maradva –, hogy az
érintett problémát egyedüli helyes módon oldottam meg. A kétségeim,
periodikusan változó színvonalon fel-felmerülnek bennem, ezért megvan a
veszélye annak, hogy ha most nem zárom le, akkor egy-egy dologhoz hozzányúlok
és átfestem. Azt mondják, minden művészet valójában az abbahagyás művészete. Én
valójában azt tartom fontosnak, hogy úgy legyek én, hogy az hitelesen az én
szellemi termékem legyen. Számtalanszor találkozom saját dolgaimban olyan
élménnyel, hogy egy régi, húsz-harminc évvel ezelőtt készült munkám most jobban
vagy esetleg kevésbé jobban tetszik. Ez persze fakad abból is, hogy a
képzőművészetben nem úgy működik az emberi szellem, mint egy egzakt mérőeszköz.
Én vallom és kívánom is, hogy legyenek mérhető elemei a szellemi teljesítménynek!
Idetarozik például a mesterségbeli felkészültség. De ezt sem lehet mereven
alkalmazni! Mert lehet nekem katartikus élményem, egy láthatóan fogyatékos
műtől is. Az úgynevezett technikai tökéletesség, amire ugyan törekszik az
ember, s jó, ha van, de önmagában még nem perdöntő. A kézügyesség távolról sem
akkora jelentőségű a képzőművészetben. Például egy ilyen ikonografikus
feladatnál más elemek kerülnek előtérbe, mint mondjuk az improvizációs
művészeknél. Említhetem a József Attila-sorozatomat, ahol egészen más volt a
mesterségbeli feladatom.
– Apropó, a társművész József Attila fontos
szerepet tölt be munkásságodban. Tévedek?
– Én József Attilát a magyar
szellemi élet egyik legnagyobb csodájának tartom. És azt kell mondanom, hogy
számomra meghatározó, az egyébként is meglévő, irodalmias érdeklődésemen belül.
Ezt vállalom még akkor is, ha manapság a képzőművészeknél már-már pejoratív
felhanggal emlegeti, hogy irodalmias. Persze énnálam az úgynevezett József
Attila magánkultuszom felerősödése azzal is összefüggésbe hozható, hogy az
utóbbi években elég sok támadás érte a költőt.
– Számomra József Attila a meg nem értett
ember. Se a saját korában, se halála után nem volt az. Van-e köztetek ilyen
vonatkozásban rokonság?
– Nem vagyok olyan öntelt, hogy
analógiát gondoljak köztem és József Attila között.
– Ám a sorsotokban, legalábbis az indulásnál,
mindenképpen van hasonlóság.
– Ez persze igaz, én magam is –
enyhén szólva – nem olyan körökből származom, ahol a szellemi problémák voltak
napirenden. Ellenkezőleg. A léthez nélkülözhetetlen minimális feltételek
megteremtése jelentette a nap feladatokat, gondokat. József Attila is
elképesztő anyagi körülmények közül, apátlanul startolt, ennek ellenére a
szellem berkeiben éppolyan poéta doctus lett, mint mondjuk a sokkal jobb
életkörülményű Babits Mihály.
– Ennek ellenére, ha napjainkban József
Attila úgymond az ügyeletes „sztárköltő” lenne, én úgy gondolom, Feledy Gyula
kevesebbet foglalkozna vele. A meglévő kapcsolatokban az elesettek, a
méltatlanul bántalmazottak védelmét érzékelem.
– Ez rám nézve hízelgő és
megtisztelő feltételezés. Az elesettek és az üldözöttek iránti eredendő
rokonszenvem valóban tetten érhető a műveimben.
– Téged soha nem úgy ismertek a barátaid,
tisztelőid, hogy üldögélsz a folyóparton, s nyárfákat, füzeseket és egyéb szép
tájakat festesz. Erősen közéleti ember voltál. Dolgoztál lapoknak, sőt lapok
szerkesztésében részt vettél, érdekelt a kulturális, a politikai élet. Az
utóbbi időkben, úgy tűnik, visszavonultál, magadba zárkóztál. Mintha ez az
ikonszerű sorozat is jól jött neked ahhoz, hogy „kimenekülj a világból”.
– Nem menekvés ez. Te is tudod
jól, hogy engem, ki soha nem voltam párttag, hányszor megvádoltak, sőt még
harcos bolseviknak is kikiáltottak. Ha ezzel az úgynevezett szociális
szemléletemre, az elesettek iránti rokonszenvemre akart valaki célozni, akkor
én ezt megtisztelően vállaltam. Ha viszont nem erre célzott, akkor a
következőket el kell mondanom. Én mindig megkülönböztettem azokat az
alkalmazott feladatokat (amelyeket egy képzőművésznek azért kell megcsinálni,
mert a péknek az a dolga, hogy kenyeret süssön, a képzőművésznek meg, hogy
rajzoljon), azoktól a feladatoktól, amelyek úgymond autonóm műveim, s
képzőművészeti, művészeti eszményeimet célozták meg. Én egy illusztratív
feladatot, egy meghívót vagy egy könyvcímlapot, amikor megterveztem, akkor azt
úgy gondoltam, hogy az még mindig kisebb kompromisszum az életben, minthogy a
saját szuverén művemet adom át egy kívülálló szempont szolgálatára. Nagyképűség
nélkül mondhatom, azon kevesek közé tartozom, akik nem fognak eladatlan képeket
a képkereskedelmi szférák raktáraiban hagyni. Korábban volt egy párt, s azon a
rendszeren belül az ember eldönthette, hogy az adott viszonyok közepette hogyan
tudja megőrizni a mindig is relatív függetlenségét. Ma ez, a pártoskodás
elburjánzó, szövevényes légkörében bonyolultabban vetődik fel. Én az
életkoromon túl, ezért sem óhajtok pártpolitikai eszmények szolgálatába állni.
Fiatalként nehezebb dolgom lenne, mert ki lennék téve annak, amivel ma már nem
kell számolnom, hogy ilyen vagy olyan laphoz kellene csatlakoznom
egzisztenciális okokból, és ez egyfajta politikai szándékot is demonstrálna.
– A kort említetted. Foglalkoztat az elmúlás?
– Különösképpen nem, de azért
foglalkoztat. Összefüggésben van ez a mesterségem másik, egzaktul meg nem
válaszolt vagy meg sem válaszolható alapkérdésével, nevezetesen, hogy mi végre
fest az ember. Mi az a valami, ami miatt az ember ír, zenél, fest? Mert
élelmiszert azért termel, hogy éhen ne haljon. Tudjuk, képek nélkül még lehet
élni, még talán zene nélkül is, ha a naprakész szempontokat vetjük össze. A
teljes emberi lét alapszükségletében a mi cselekvésünkre nem lehet olyan
egyszerű választ adni, mint arra, hogy miért eszünk. Hogy mi a célja a
művészetnek? Erre Illyés Gyula írja válaszként valahol, hogy tiltakozás.
Tiltakozás az elmúlás ellen. Nevezhetjük úgy is, hogy jelhagyó ösztön, ami
mindenkiben benne van, hisz mindenki szeretne nyomot hagyni az egyedi, az
egyszeri, a megismételhetetlen létének. Egy színházat be lehet zárni, egy
képzőművészeti akadémiát is meg lehet szüntetni, ezért még holnap nem
fognak tüntetni százezrek. De mindnyájan tudjuk, s a titok éppen ebben van,
hogy az értelmes emberi lét valahol megsérül. Esetleg úgy, hogy abba
társadalmak is belebuknak.
– Az elmúlt évtizedeket tekintve, mint
művész, megkaptál minden olyan elismerést, amit Magyarországon művésznek
adhattak. Vidéken élőként Kossuth-díjas lettél, s rendelkezel az Érdemes és
Kiváló művész címekkel. Külső, felületes személőként úgy tűnik, elégedett kell,
hogy legyél. Felteszem hát a leghétköznapibb kérdést: hogy vagy, Gyula?
– A saját közérzetemet soha nem
tartottam olyan fontosnak, hogy abból messzemenő következtetéseket vonjak le.
Az említett címek, amelyeket pályám során megkaptam, azok legalább annyira
lehetnek terhesek, nyomasztóak, mint örvendetesek. Egy tény, én úgy szereztem,
dehogy szereztem, úgy kaptam meg ezeket a kitüntetéseket, hogy nem brusztoltam
értük. Én csak végeztem a dolgomat. Ha a pályámat, mint valami karriertörténetet
nézi valaki kívülről, akkor úgy tűnhet, hogy meglehetősen komfortos életem
volt. Te tudod, hogy ez nincs így. Materiális értelemben nem vittem sokra. A
művészeti sikereimet ne akkumuláltam anyagiakba, mert nem szándékoztam feladni
az alapelvemet. Számomra, például a saját közérzetemen túl, igen fontos vagy
még fontosabb az, hogy hogyan élnek az embertársaim. Én tudtam, hogy a
mesterségemből fakadóan mindmáig (de ez minden művészeti ág képviselőjére
vonatkozik), az úgynevezett átlagemberhez képest haszonélvezője voltam, meg
vagyok is bizonyos privilégiumoknak. De nem mulasztom el egyetlen nap sem, hogy
összevessem, miként él Marika néni vagy Pista bácsi ebben az országban. S pláne
nem felejtem el azt – mert ez én elhagyhatatlan feladatom –, hogy a magam
eszközeivel utaljak erre. S hogyha kell, figyelmeztessek! Egyébként köszönöm,
jól vagyok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése